| Tekst uit het boek 'Drafbanen in Nederland'door Durk Minkema
 
 Drachten Sportterrein: 1924-1965, 1967-1991, 1993-1997800m koersen van 1922-1965.
 Drachten grasbaanraces (eenmaal per jaar): 201?-heden
 
 baanrecords:
 1924-1939: McGregor 1.27,5b A. Makken 20-6-1937
 1940-1965: New Spencer 1.25,0b N. Oosting 26-5-1960
 1967-1997: Yellowa 1.14,5a A.W. Blok 25-8-1994 (speciale poging)
 
 (Bovenstaande gegevens en onderstaande tekst zijn met toestemming 
              overgenomen uit het boek "Draf- en Renbanen in Nederland" 
              van Durk Minkema.)
 
 In het begin van de jaren twintig van de 20ste eeuw werd op initiatief 
              van de plaatselijke VVV een sportterrein aangelegd in het zuidwesten 
              van Drachten. Het langgerekte terrein, dat ten westen lag van de 
              huidige Burgemeester Wuiteweg, bestond uit drie gedeelten. Het dichtst 
              bij de weg lag het terrein voor voetbal, korfbal, kaatsen en gymnastiek, 
              dan volgde een zwembad en het achterste, langste, gedeelte werd 
              ijsbaan met daaromheen een drafbaan met opgehoogde bochten. In Zoetermeer 
              wist men een zo goed als nieuwe, 100 meter lange tribune op de kop 
              te tikken. Die werd in twee gedeelten op het terrein geplaatst, 
              een deel op het voorste sportterrein en een deel op de drafbaan, 
              vlak tegen de baan aan.
 In de winter van 1921/1922 werd de Harddraverij- en Renvereniging 
              Drachten opgericht en op 6 augustus 1922 vond de feestelijke opening 
              van de renbaan plaats bij heerlijk zomerweer met een springconcours, 
              een jachtrit en een 800-meterdraverij. De eerste langebaandraverij 
              volgde in 1924, op 25 mei, bij welke gelegenheid de Olympische ruiterkampioen 
              Pahud de Mortanges een demonstratie verzorgde.
 
  Drachten, 17 mei 1925. "Hoe dol gezellig het dien dag was!
 Prachtig mooi zomerweer.
 Hoogst interessante strijden.
 5000 toeschouwers!"
 (uit: Van Stralen's Kalender der
 Draverijen in Nederland, 1925) .
 
  Deelkaart van Drachten uit 1925,met rechtsonder de drafbaan/ijsbaan.
 (uit het boek van Minkema)
 
 Boven: Windekind (P. Kramer) verslaat X B (P.Dj. Bolt) in Drachten op 22-5-1936.
 
 Boven: Xiphias met C. Vergay koerst hier te Drachten in 1937. Links is X B met P.Dj. Bolt te zien.
 
 Boven: Er werd in de jaren 1930 ook gerend met Volbloeds in Drachten.Yatagan (links met R. Siemens) wint de Herdenkingsren
 op 11-7-1937, voor Young Stefan (nr.3).
 
 
 Boven: Koersen op de grasbaan te Drachten in 1939.(foto: overgenomen van de website dragten.nl)
 
 Boven: Luchtfoto van de drafbaan te Drachten in 1954.(foto: overgenomen van de website dragten.nl)
 
  In 1937 en 1938 werden er zelfs rennen gehouden op 
              deze baan, die daarvoor met zijn veel te scherpe bochten in feite 
              ongeschikt was. In dat laatste kwam een aanzienlijke verbetering 
              toen men de beschikking kreeg over een naastgelegen stuk land. De 
              breedte van het middenterrein, waarop de ijsbaan lag, werd van 50 
              op 76 meter gebracht. De vernieuwde baan met haar veel ruimere bochten 
              werd ingewijd op Hemelvaartsdag 2 mei 1940, toen 5.000 bezoekers 
              op de draverijen afkwamen. Drachten koerste gewoonlijk slechts eenmaal 
              per jaar, traditioneel op Hemelvaartsdag. Een enkele keer was er 
              een tweede meeting. 
 Boven: Koersen te Drachten in 1941, met voor het eerst
                in Friesland(na  het totalisatorverbod uit 1911)
                de terugkeer van de toto.
 (foto: overgenomen van de website dragten.nl)
 
  Vaker koersenDat werd anders toen in 1966 de grasbaan werd omgezet 
              in een kunstbaan, welk werk werd uitgevoerd door de NV Grontmij. 
              De nieuwe baan, exact 773 meter en 33 cm lang, werd op Hemelvaartsdag 
              4 mei 1967 in gebruik genomen. Er werd dat jaar vier maal gekoerst, 
              een aantal dat twee jaar later al verdubbeld was tot acht maal en 
              de bloeiperiode viel in de tachtiger jaren, met soms achttien meetings 
              per jaar. Met de komst van de nieuwe baan was aan de buitenzijde 
              van de baan ook een nieuwe rechterstoel gebouwd, terwijl een jaar 
              later het restaurant in de linkerbocht klaar was. Toen was zowel 
              het sportterrein als het zwembad voor de drafbaan al verdwenen en 
              lag de ingang van de baan direct aan de Reidingsweg. Op de plaats 
              van het vroegere sportterrein kwam het Kiryat Onoplein, tijdens 
              de koersdagen stalterrein, en het zwembad was verplaatst naar de 
              zuidkant van de lange zijde van de drafbaan. In 1977 werd een nieuw 
              stalterrein in gebruik genomen, dat naast het zwembad De Welle lag 
              en dat via een zandpad achter het zwembad langs vanaf de baan te 
              bereiken was. Hierop was een stal met 22 boxen gebouwd, waarin eerst 
              de trainer Peter Petersen zich vestigde, terwijl later de Friese 
              kampioenstrainer Tjitse Smeding uit Oudeschoot de stal als dependance 
              in gebruik had. Bij de stal lag een paddock met daaromheen een zandbaan 
              van 350 meter, voor het uitrijden. Weer twee jaar later, in 1979, 
              was er naast de bestaande tribune een nieuwe overdekte geplaatst 
              van 60 meter lengte, met tafels en stoelen, plaats biedend aan 300 
              personen en in 1987 werd de rechterstoel vervangen door een nieuwe 
              op het middenterrein.
 
 Boven: Langs de baan wordt een tegelpad aangelegd.(foto: overgenomen van de website dragten.nl)
 
 Boven: Daimler en Willem Strooper tijdens een voorwerkjein Drachten, begin jaren zeventig.
 
  Beeld van een koers in Drachten.
  Omstreeks 1990 tekende zich de naderende sluiting van 
              de drafbaan Drachten aftoen in Wolvega een nieuwe baan werd aangelegd 
              en in het zogenaamde Nehem-reorganisatierapport werd gesteld, dat 
              in het noorden slechts ruimte was voor twee banen: Wolvega en Groningen. 
              Het gevolg was dat Drachten in 1992 helemaal geen koersen toegewezen 
              kreeg. Dit besluit werd door een nieuw NDR-bestuur in 1993 weer 
              teruggedraaid. In dat jaar werden zes meetings verreden. De steun 
              vanuit het leidende orgaan was echter sterk afgebrokkeld en in 1994 
              zag men slechts kans één meeting te verrijden. Wel was men er in 
              geslaagd die dag de grote dravercrack Yellowa met zijn eigenaar-rijder 
              Ton Blok naar Drachten te halen. In een speciale poging, alleen 
              over de baan gaand, bracht Yellowa het baanrecord op een kilometertijd 
              van 1 minuut en 14,5 seconden. 
 
  De regionale favoriet Mistral Nora wint op de drafbaan van Drachten
 in 1974 of 1975.
 
  Boven: Omack Buitenzorg en Harry Pools hebben zojuistde Trainingsbaan-prijs gewonnen in Drachten op 12 mei 1977.
 In de verte loopt een blije eigenaresse, Mw. S. Geijs.
 
  De beide er op volgende jaren slaagde de draverij-vereniging 
              er in om vier koersen per jaar te houden, maar intussen had de gemeente 
              haar oog op het terrein laten vallen om er woningbouw te realiseren. 
              Op donderdag 15 mei 1997 vond definitief de laatste meeting plaats; 
              restaurant en tribunes werden kort daarna gesloopt. Er is op de 
              plaats van de voormalige drafbaan een grote vijver gekomen, waaromheen 
              volgens een ontwerp van tuin- en landschapsarchitect Copijn uit 
              Utrecht de Parckwijk De Singels gebouwd is. Een klein monument langs 
              het voetpad van deze wijk, eind januari 2002 onthuld, herinnert 
              nog aan de vroegere drafbaan. En de Harddraverij-vereniging ontving 
              van de gemeente een afkoopsom van 1 miljoen gulden, welke ze weer 
              aan de drafsport ten goede wil laten komen. Een nieuwe baan kreeg 
              Drachten, waar in 1836 al op de korte baan werd gedraafd, echter 
              niet meer. 
 (Bronnen. D. Minkema: 75 jaar Drachten. Fokwijzer, oktober 1996: 
              Dragster Courant.)
 
 Tot zover de tekst uit het boek van Durk Minkema.
 
 
 RevivalSinds enkele jaren wordt er weer in Drachten gekoerst.
 Eenmaal per jaar zijn er grasbaan races, net als heel lang geleden.
 Drafbaan Drachten is een initiatief van All about horses BV,
 HDRV Drachten & het Fries Congrescentrum Drachten.
 Boven: Beeld van een grasbaankoers te Drachten. 
 Boven: Beeld van de jaarlijkse grasbaankoers te Drachten. 
 
 
 |