NDR


Hoofdmenu
Archief:

Home

Nieuws

Organisatie

Bibliotheek

Fototheek >

Videotheek

Museum

Geschiedenis

Harddraven in Rotterdam:
Draf- en renbaan Woudestein


Draf- en renbaan Schuttersveld

In Rotterdam is van 1888 t/m 1902 gekoerst op de Renbaan Schuttersveld en vanaf 1905 t/m 1938 op Woudestein. Deze pagina betreft alleen Woudestein. Voor Schuttersveld wordt verwezen naar het boek van Minkema.


Draf- en renbaan Woudestein

(Onderstaande tekst komt uit Minkema's boek 'Renbanen in Nederland'.)

ROTTERDAM WOUDESTEIN:
langebaan-koersen in: 1905-1908; 1913; 1920-1929; 1931-1932; 1934-1938
(800 m koersen: 1921-1927, 1929, 1931-1932, 1934-1938)

Baanrecords:
1905-1908: Vive Képi, 1.31,2b P.J. Doeleman op 6-6-1906
1913-1932: Emma Harvester, 1.23,2b J.D.M. Schuyl op 21-6-1925
1934-1938: Calumet Aster, 1.21,9b J. de Vlieger op 21-5-1937

De buitenplaats Woudestein strekte zich over een oppervlak van circa 6,25 ha uit van de Honingerdijk tot aan de Groene Wetering. In 1896 werd zij door de gemeente Rotterdam gekocht met de bedoeling om er een ziekenhuis te bouwen, waarvoor het terrein gedeeltelijk werd opgehoogd. Het ziekenhuis is er nooit gekomen, wel heeft de Rotterdamse voetbalvereniging Excelsior het terrein al vanaf haar oprichting in 1902 in gebruik. In 1905 kreeg de, vooral door toedoen van de bekende dravereigenaar en -trainer Willem Ockhorst opgerichte, Rotterdamsche Harddraverij- en Renvereeniging Woudestein het terrein van de gemeente in pacht om er een renbaan aan te leggen. Op de 920 meter lange grasbaan organiseerde de vereniging onder voorzitterschap van de heer Zuidmeer op woensdag 28 juni 1905 haar eerste meeting. De vereniging ging zeer voortvarend te werk en schreef voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse drafsport wintercourses uit in de maanden december 1905, januari en februari 1906. De bezoekers konden zich warmen bij de aangename gloed van de brasero's.

De baan, die in 1907 een zandbaan op klei was, werd al op 1 mei 1908 gesloten, toen het huurcontract met de gemeente Rotterdam afliep en de gemeente het niet wilde verlengen. In die korte periode had men op de baan maar liefst 96 meetings georganiseerd met 383 draverijen en 104 rennen. Door velen werd het sluiten van de baan niet als een groot verlies beschouwd. Het grootste deel van het prijzengeld werd gewonnen door de paarden van de voorzitter W. Zuidmeer, de feitelijke huurder van de baan. Voor de overige eigenaren bleven wat kruimels over. De baan bleef er echter liggen en kwam bij de bekende dravereigenaar J.W. Schuyl in gebruik als trainingsbaan. Vooral door zijn inzet organiseerde de Vereniging tot Bevordering van de Draversport in Rotterdam, onder voorzitterschap van de dierenarts C. Fauel, op 17 augustus 1913 weer eens draverijen op Woudestein. Daarna bleef het weer jaren stil, tot in 1920 de Paardensportvereeniging Rotterdam werd opgericht. Onder haar leiding werd de eerste meeting verreden op 6 juni 1920. Het volgende jaar werd een nieuwe tribune met een capaciteit van duizend personen in gebruik genomen. In de jaren twintig werden de draverijen op de onbegroeide kleibaan af en toe afgewisseld met een ren of een jachtrit. Met uitzondering van 1930 werd er gekoerst tot en met 1932. Begin 1933 vestigde de destijds bekende trainer-pikeur Jan Kruithof zijn entrainement op Woudestein, nadat hij daarvoor enkele jaren in Berlijn actief was geweest. Hij huurde de stallen van de gemeente, die daarvoor bij de politie in gebruik waren. Samen met zijn broer Egbert renoveerde hij de baan, wat hun als zoons van een van de grootste aannemers in ons land wel toevertrouwd was. De bochten werden goed glooiend gemaakt en op de baan, die nu 880 meter lang was, werd een toplaag van koolas aangebracht. Een sproeiwagen zorgde er voor dat de vroegere stofproblemen tot het verleden behoorden. De oude tribunes werden vernieuwd, alles keurig in de blauw-witte kleuren van stal Kruithof geschilderd. Kruithof introduceerde bij de heropening in 1934 als nieuwigheid de start per grammofoonplaat. Soms werden de draverijen afgewisseld met wielerwedstrijden. Tot en met 1938 werd er op Woudestein gekoerst, waarbij de organisatie nogal eens in verschillende handen was, mede veroorzaakt door een langdurige schorsing, die trainer Kruithof eind 1934 opliep, toen bij een meeting in Groningen zijn paard Weeskind SW opzettelijk verwisseld bleek met een ander. En er werden nog steeds voortdurend verbeteringen aangebracht, zodat de baan ook geschikt werd voor het houden van autoraces.

De laatste meeting vond plaats op 18 december 1938 bij harde vorst en een snerpend koude oostenwind. De gemeente Rotterdam had Woudestein bestemd voor sportpark, hoofdzakelijk voor de voetbalsport. Kruithof, die op Woudestein beschikte over een prachtige, zelf gebouwde stalling, kon er ook niet blijven. Hij verhuisde naar de Balfour Farm in Hillegersberg. De buitenplaats Woudestein was al in 1929 afgebroken.

Bronnen. L.J.C..I. van Ravesteyn: Rotterdam in de twintigste eeuw. Rotterdam, 1948: Drs. R.A.D. Renting: Kralingen in oude ansichten. Zaltbommel, 1969.

Boven: Deel van kaart van Rotterdam uit 1910 met
middenonder Sportterrein Woudestein.

Boven: Advertentie in een Rotterdamse krant voor
de opening van Woudestein in 1905.

Boven: Close-up van de Advertentie.

Boven: Start op Woudestein in 1907.
De 'kansel' van de starter werd met een muilezel verplaatst.
(uit: De Revue der Sporten, 1, 7 september 1907)

Boven: Gezicht op de start tijdens draverijen op Woudestein.
(uit: E.O.H.M Ruempol (red) Gedenkboek Rotterdam,
1328-192S-Rotterdam, 1928)

Boven: Woudestein oktober 1921.

topper

Boven : Minette leidt voor Oracle op Woudenstein d.d. 20 juni 1926.

topper

Boven : Minnedosa (C. Ockhorst) zegeviert in de 1e heat van
de October-prijs op Woudenstein, op 17-10-1926,
voor Quintane St. Lancier (links).

Boven: Nedda wint met D. Pronk voor Present H op Woudestein.


Boven: Quick G met Willem Geersen (rechts) in felle strijd
gewikkeld met Paulowna S met Gies Ensing
op Woudesteijn 2 juni 1929.

Boven: Even verderop gaat Quick G met Geersen als eerste
door de finish, voor Paulowna S met Gies Ensing.


Boven: Xenon en Xenie eindigen in dead heat in de 2e serie
van de B-draverij in Woudenstein, 28-4-1934.


Achilles in handen van Willem Geersen wint
voor Yledizoon (S. v.d. Oord) de Lady G-prijs
te Woudestein, 29-11-1936.

Boven: "Superstar" Allouez met Jan de Vlieger wordt in 1938
als 5-jarige Kampioen van Nederland op de 800 meter
op de renbaan Woudenstein te Rotterdam.


Boven: Allouez en zijn fokker/eigenaar/trainer/pikeur Jan de Vlieger
worden gehuldigd na het behalen van het Nederlands Kampioenschap
over 800 m op 4 sept. 1938 op Woudestein.
De ruin was toen 5 jaar oud.


Kortebaan in Rotterdam

'de vergeten kortebanen': Rotterdam

De gebroeders Hilgersom van de website kortebaandraverijen.nl doen sinds 2016 tijdens de winterperiode in het NDR-Archief onderzoek naar kampioenen uit vroegere tijden en naar vroegere kortebanen. In het voorjaar van 2017 zijn er 10 "vergeten kortebanen" gepubliceerd en de eerste helft van 2018 nog eens 8, waaronder Rotterdam.
Click hier voor de kortebaan van Rotterdam.


  terug naar boven

© Copyright Archief NDR


Submenu
Fototheek:

Paarden

Koersen

Mensen

< Renbanen

Diverse